پایان نامه امانت‌هاي الهي در قرآن
پایان نامه امانت‌هاي الهي در قرآن

دانلود پایان نامه امانت‌هاي الهي در قرآن ۱۶۶ ص فرمت WORD


فهرست مطالب
مقدمه 6
1. كليات طرح تحقيق 9
1. 1 بيان مسأله 10
2. 1 اهميت مسأله 12
3. 1 سوأل تحقيق 12
4. 1 فرضيه 13
5. 1 حدود مسأله 13
6. 1 محدوديت مسأله 13
7. 1 كليد واژه ها 14
1. 7. 1 امامت 15
2. 7. 1 امانت 16
3. 7. 1 امين 19
4. 7. 1 خيانت 20
5. 7. 1 عهد 22
6. 7. 1 ميثاق 23
7. 7. 1 وديعه 24
8. 7. 1 ولايت 25

2. فصل اول : كلياتي در زمينة آيات امانت در قرآن
1. 2 آية عرض امانت 29
1. 1. 2 معناي عرض امانت 30
2. 1. 2 معناي اباء و امتناع از پذيرش امانت 34
3. 1. 2 معناي حمل امانت 34
4. 1. 2 مراد از انسان حامل امانت كيست؟ 35
5. 1. 2 معناي ظلوم وجهول 36
6. 1. 2 نتيجة قبول امانت 39
2. 2 آية امانات 40
1. 2. 2 مراد از اهل امانات چه كساني هستند؟! 40
2. 2. 2 شأن نزول مشهور آيه 41
3. 2. 2 مقدم نمودن اداء امانات بر عدالت 42
4. 2. 2 مفهوم عام امانات 42
5. 2. 2 اقسام امانات 44
6. 2. 2 مخاطب در آيه چه كساني هستند؟! 46
3. 2 آية منع از خيانت درا مانات 50
4. 2 امانتداران 51
1. 4. 2 پيامبران امين 51
2. 4. 2 فرشتة‌ امين 53
3. 4. 2 كارگزاران امين 53
4. 4. 2 مؤمنان و نمازگزاران امانتدار 55
3. فصل دوم : بررسي مقايسه‌اي ديدگاه‌هاي مفسران شيعي و اهل سنت در تفسير امانت
1. 3 اتصاف به اسماء حسني 58
2. 3 اختيار و اراده 58
3. 3 استعداد 59
4. 3 اسرار 59
5. 3 اصل اداي امانت 61
6. 3 اعضاء و جوارح 62
7. 3 اوامر و نواهي 65
8. 3 اهل و خانواده 67
9. 3 ايمان 68
10. 3 اوصاف پيامبر آخر الزمان - صلوات الله عليه و آله 69
11. 3 تسليم در برابر پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم- 70
12. 3 تسليم اسماء 71
13. 3 تعهد و قبول مسئوليت 71
14. 3 تكليف 72
15. 3 توحيد 77
16. 3 حدود و شرع 78
17. 3 دلائل خداشناسي 78
18. 3 دلايل و عجايب صنع 79
19. 3 دين و شريعت 80
20. 3 روح 82
21. 3 زن 83
22. 3 شغل و منصب 84
23. 3 طاعت 84
24. 3 عقل 87
25. 3 علم 89
26. 3 عهد و پيمان 91
27. 3 فرايض 91
28. 3 فيض الهي 93
29. 3 قرآن 94
30. 3 لا اله الا الله 95
31. 3 لطيفه سيال انساني 96
32. 3 محبت و عشق 96
33. 3 معرفت 97
34. 3 نماز، روزه غسل حج، جهاد، زكات 98
35. 3 وجود و هستي 101
36. 3 ودايع و امانات مردم 102
37. 3 وظايف و واجبات دين 104
38. 3 وفاء به عهود 105
39. 3 ولايت الهيه، امامت و ولايت ائمه - عليهم السلام- 106
4. فصل سوم : اهميت امانتداري در روايات و احاديث
1. 4 رعايت اصل اداي امانت تحت هر شرايطي 124
2. 4 رابطة ميان امانت و ايمان 128
3. 4 آثار امانتداري 129
4. 4 آثار بي توجهي به اداي امانت 135
5. 4 امانتداري ميزاني براي سنجش افراد 136
5. فصل چهارم: نتيجه گيري 139



مقدمه
سپاس و ستايش ايزد منان را، كه همه كس و همه چيز را، مالك اوست و هر آنچه از ناحيه عنايت او بر هستي جاري گشته، اماناتي است كه بايد، حافظ و امين بر آنها بود.
هنگام عرضة امانت حضرت باري- تعالي – خطاب به جميع خلايق فرمود:
«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَليَ السَّمواتِ و الْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أنْ يَحْمِلْنَها و أشْفَقْنَ مِنْها…»
پس از عرض امانت، همگان از جهت خوف از پذيرش آن ناتوان ماندند، چرا كه حمل آن تنها سزاوار انسان بود: «وَحَمَلَهَا الاْنسان…»
و اين شانه‌هاي انسان بود كه بار امانت را حمل كرد؛ او كه ناز پروردة درگاه الهي بود، آن زمانيكه به قدرت لايزال الهي از عدم به وجود آمد، طنين قدسي ندا در داد « فَتَبارَكَ اللهُ أَحْسَنَ الخَالِقين»
خلق شده در زيباترين صورت ها: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْنسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْويمٍ»
و جان گرفته از نفخه ملكوتي : «وَ نَفَخَ فِيه مِنْ رُّوحِه»
ملائك صف به صف بر آستانش به حضور آمدند و نور مطلق مهر «إِنّي جاعلٌ فِي الأرْضِ خَليفه»
بر پيشاني‌اش نهاد، و در محضر آموزگار هستي علم اسماء آموخت: « وَعَلَّمَ ءآدَم الأسْمَاء كُلَّهَا»
و ملائك را برآن اسماء مطلع ساخت؛ و عرشيان و قدسيان به فرمان حضرتش به پيشگاه انسان به سجده افتادند:
«وَ إذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَة اسْجدُوا لآدم…» و كريم او را به كرامت خويش نوازش داد: «وَ لَقَدْ كَرَمْنَا بني ءَآدم…. »
به پاس اين الطاف الهي، آن هنگام كه عرض امانت بر خلايق كردند، بار امانت به دوش كشيد كه «نظر وي برعرض حق بود نه بر امانت، لذت عرض، ثقل امانت را فراموش گردانيد، لاجرم لطف رباني به زبان عنايت فرمود: « كه برداشتن از تو و نگاهداشتن از من، چون توبه طوع بار مرا برداشتي من هم از ميان همه تو را برداشتم.»
رضاي حضرت دوست تنها بر حمل امانت استوار نشد، بلكه امر بر اداي آن به سوي اهلش نمود و خطاب آمد:
«إِنَّ الله يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ الي أَهلِهَا…»
و آنان كه به درجة ايمان كامل رسيده اند و مصلين حقيقي هستند، هم بر حمل امانت و هم بر اداي آن فائق آمدند و لذا به آنان گفته شد:
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ … وَ الذَّينَ هُمْ لِأمانَاتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ».
«إلاَّ الْمُصَلّينَ… وَالَّذينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ راعون»
و اما سر نهفته در آيات امانت اين است كه، حضرت باري- تعالي- سخن از عرضة امانت، اداي امانات و رعايت امانات نموده ولي امانت خاصي را نام نبرده و شايد از همين جاست كه گفته‌اند: «امانت مفهومي گسترده و وسيع دارد.» و مفسران و انديشمندان علوم اسلامي به استناد روايات پيامبر اكرم- صلي الله عليه و آله- و ائمه – عليهم السلام- و صحابه براي مفهوم وسيع امانت مصاديق بيشماري را ذكر كرده‌اند، البته در برخي از وجوه امانت ميان مفسران اهل سنت و شيعه اشتراك وجود دارد و در برخي تعابير همچون- امانت امامت و ولايت- ميان مفسران فريقين اختلاف نظر ديده مي‌شود، و مادر اين پژوهش به بررسي نقاط اشتراك و اختلاف مفسران اهل سنت و شيعه درتفسير امانت مي‌پردازيم.


فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

amanat elahi_1614243477_46238_8746_1841.zip0.13 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 0 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت